چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم و مراحل تحقیقات بازار

    سئو

    موضوعات

    • آموزش روش هدف دار بازاریابی

    برچسبا

    • مفاهیم بازاریابی

    سرفصلای مقاله

     

    • شناسایی پرسنای خریدار
    • به کار گیری مشتریان هدف در تحقیقات بازار
      • از کدوم یکی از مشتریان در تحقیقات خود استفاده کنیم؟
      • چیجوری از این خریداران در تحقیق بازار خود استفاده کنیم ؟
    • سوالات تحقیق خود رو آماده کنین
      • سوالات پایان باز؟
      • اطلاعات گذشته (زمان اختصاصی : ۵ دقیقه)
      • آگاهی (زمان اختصاصی : ۵ دقیقه)
      • توجه (زمان اختصاصی : ۱۰ دقیقه)
      • تصمیم خرید (زمان اختصاصی : ۱۰ دقیقه)
      • پایان دادن
    • گفتگوها رو هدایت کنین
    • رقبای اصلی خود رو بشناسین
    • یافته ها رو خلاصه کنین

     

    چیجوری تحقیقات بازار انجام بدیم و مراحل تحقیقات بازار

    تحقیقات بازار جز جدانشدنی   یا همون بازاریابیهامروزه دیگه همه می دونن که قدرت در دست خریدارانه! اونم وقتی که تصمیم به خرید می گیرن.

    آژانس بازاریابی بیلاود مارکتینگ خدمات تحقیقات بازار و مشاوره بازاریابی رو به صورت تخصصی ارائه میده.

    حتما میدونید که مشتریان بیشتر تحقیقات خود رو قبل از خرید به شکل آنلاین انجام میدن. با این تفاسیرآیا برنامه بازاریابی شما با روش خرید مشتریان امروزی همخوانی داره؟ چقدر به نیازای واقعی مشتریان خود آگاه هستین؟ با مراحل تحقیقات بازار آشنا هستین؟

    به آمار و ارقام زیر درباره رفتار خریدارن مدرن توجه کنین:

    • ۸۰% از کاربران فعلی اینستاگرام دست کم یه حساب تجاری رو دنبال می کنن. (طبق داده های به دست اومده از اینستاگرام در سال ۲۰۱۷)
    • ۷۵% از صاحبان تلفن هوشمند واسه رفع نیازای آنی خود اول از موتور جستجو استفاده می کنن. (طبق داده های به دست اومده از گوگل در سال ۲۰۱۸)
    • ۷۸% از مصرف کنندگان، ایمیلای یه برند خاص رو به دلیل دریافت تعداد زیاد ایمیل بلاک می کنن.

    به عنوان یه بازاریاب چه کنیم که خریداران به سرعت و دراکثر مواقع ما رو پیدا کنن؟ در جواب باید گفت که باید به جایی بریم که مشتریان می رن!

    شاید خیلی بی ارزش باشه ولی چقدر مکانایی که مشتریان تون تحقیقات خود رو درآنجا انجام میدن و عواملی که بر تصمیمات شون اثرگذاراست رو می شناسین؟ اینجاس که تحقیقات بازار وارد عمل می شه.

    در چند سال گذشته به این که بازاریابی چیه و چه کاربردی داره زیاد پرداخته شده، ولی چقدر با واژه تحقیقات بازار و مراحل انجام یه تحقیق بازار موفق آشنا هستین؟ تحلیل بازار در چه وقتی کاربرد داره؟ فرق تحقیقات بازار و تحلیل بازار رو میدونید؟ میدونید چیجوری یه گزارش تحلیل بازار بنویسین؟ چه در مباحث تحقیقات بازار خبره باشیم و چه تازه کار، این مقاله یه نقشه کلی با این هدف که چیجوری تحقیقات بازار انجام بدیم؟ به ما ارائه می کنه.

    اول اگه بخوایم به شکل کوتاه هدف از تحقیقات بازار رو بررسی کنیم باید بدونیم که ما با به کار گیری تحقیقات بازار به دنبال این هستیم که درخواست محصول رو بشناسیم و بفهمیم که اصلا چه کسائی به دنبال خدماتی که ارائه می کنیم هستن. تحقیق بازار می تونه به سوالات خیلی از جمله موقعیت فعلی و آینده یه صنعت جواب دهد و هم اینکه مثل یه گوی جادوگری رفتار مشتریان رو پیش بینی کنه. پس تحقیق و تحلیل بازار یکی از راه هاییه که به شما کمک می کنه که مشتریان خود رو شناخته و ارزشی رو به اونا ارائه کنین که هیچ کار و کاسبی دیگری الان به اونا ارائه نمی کنه.

    تحقیقات بازاری که به وسیله کسب و کارا واسه جمع آوری اطلاعات کاربردی درباره محصولاتشون صورت میگیره در دو نوع تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه س.

    تحقیقات اولیه : تحقیقات اولیه به معنی پیگیری اطلاعات دسته اول مربوط به بازار و مشتریاس. شما می تونین واسه جمع آوری جزییات تازه تر در مورد چالشایی که خریداران با اون مواجه ان و هم اینکه بررسی باخبر شدن از برند شرکت خود از گروه های کانونی، نظرسنجیای آنلاین، مصاحبه های تلفنی و بقیه روشای عادی استفاده کنین. تحقیقات اولیه اکثرا هنگام بخش بندی بازار(Market Segmentation) و ایجاد پرسنای خریداران (Buyer Personas) استفاده میشن.

    تحقیقات ثانویه : تحقیق ثانویه شامل کلیه داده ها و اسناد عمومیه که واسه رسیدن به نتیجه در اختیار شما قرار میگیره. این اطلاعات می تونه شامل گزارش روندها، آمار بازار، محتوای صنعت و اطلاعات فروشی باشه که الان در صنعت مورد بررسی شما هست. تحقیق ثانویه به شکل خاص در تحلیل رقبا (Competitors Analysis) استفاده میشن.

     

    شناسایی پرسنای خریدار

    قبل اینکه ببینیم پرسناهای شما چیجوری تصمیم به خرید می گیرن، اول باید بدونیم اونا چه کسائی هستن. اینجا همون جاییه که تعریف پرسناهای خریداران به کارمی آیند.

    پرسنای خریداران که بعضی از مواقع به نام پرسناهای بازاریابی ازآنها یاد می شه، تصویری کلی و خیالی از مشتریان ایده آل شمان. پرسناها در مجسم کردن مخاطبان محصول یا خدمت شما، رابطه بهتر با اونا و درک روشای هدف دار مناسب به شما کمک می کنن. بعضی از ویژگیای کلیدی که درتعریف پرسنای خریداران باید به اون توجه کرد عبارتند از: سن، جنسیت، مکان زندگی، پست شغلی، اندازه خونواده، اندازه درآمد، چالشای اصلی.

    پس از ایجاد پرسناها و بخش بندی مخاطباتون می تونین اطلاعات درستی رو جمع آوری و روش هدف دار مناسبی در پیش بگیرین. ممکنه به این نتیجه برسین که کار و کاسبی شما به بیشتر از یه پرسنا وابسته که خیلی هم بد نیس! فقط  باید حواستون باشه که پرسنایی که برنامه ریزی محتوا و کمپینای خود رو به اون اختصاص می دید، فکرشده انتخاب کنین.

    برنامه ریزی

    به کار گیری مشتریان هدف در تحقیقات بازار

    حالا که با پرسناهای خود آشنا شدید باید به دنبال نمونه هایی باشین که خوب بیان کننده مشتریان هدف شما باشن تا بتونین به درستی شخصیت، چالشا و عادات خرید اونا رو بررسی کنین. این نمونه همون مردم عادی هستن که تازگیا خریدی انجام دادن (یا به شکل آگاهانه عزمشونو جزم کردن که خرید نکنن) و شما می تونین به اشکال جور واجور از جمله :

    • حضوری از راه گروه کانونی یا همون focus group
    • برگزاری یه نظرسنجی آنلاین
    • مصاحبه های تلفنی شخصی با اونا ملاقات کنین.

    در ادامه چند نکته و دستورالعمل واسه رسیدن به افراد مناسب جهت شرکت در تحقیقات بازارآورده شده. بیایید نگاهی به اونا بندازیم:

     

    از کدوم یکی از مشتریان در تحقیقات خود استفاده کنیم؟

    با ویژگیای شخصیتی پرسناهای خریداران خود شروع کنین. هر چند این ویژگیا درمیون شرکتها جور واجور فرق داره ولی اینجا به راه و چاه هایی که در سناریوهای جور واجور کاربرد داره، می پردازیم :

    • واسه هر پرسنا دست کم از ۱۰ شرکت کننده استفاده کنین. ما پیشنهاد می کنیم که روی یه پرسنا تمرکز کنین ولی اگه احساس می کنین تحقیقی با چندین پرسنا لازمه، مطمئن شید که واسه هر گروه، از نمونه های جداگونه که معرف گروه پرسنای اون هستش، استفاده کنین.
    • آدمایی رو انتخاب کنین که تازگیا با شما تعامل داشتن. مثلا می تونین از مشتریائی که در شش ماه یا حتی یه سال گذشته (اگه چرخه فروش طولانی باشه یا نیچ مارکت باشه) فرم نظرسنجی شما رو پر کردن، استفاده کنین. سوالات شما بسیار جزئی میشه، پس باید تجربه جواب دهندگان تازه باشه تا بتونن به شما کمک کنن.
    • از ترکیبی از شرکت کنندگان استفاده کنین. شما باید از کسائی که محصول شما رو خریده ان، کسائی که اجناس حریف رو خریده ان و تعدادی که عزمشونو جزم کردن هیچ محصولی نخرند، در تحقیق خود استفاده کنین. با وجود اینکه پیدا کردن و به کار گیری مشتریان خاص خودتون آسونترین راه س ولی به کار گیری سایرمنابع به شما دید متعادل تری میده. بخش بندی بازار میتونه شما رو در شناسایی مشتریان خود و رقبایتان کمک کنه.

    چیجوری از این خریداران در تحقیق بازار خود استفاده کنیم ؟

    شرکتای تحقیقات بازار به پنلایی از اطلاعات افراد دسترسی دارن که هنگام انجام تحقیقات و تحقیقات به اونا مراجعه می کنن. مشکل اینجاس که خیلی از بازاریابانی که به تنهایی کار می کنن از اینجور امکاناتی بی بهره هستن که حتما هم بد نیس. واقعا وقتی که خودتون شرکت کنندگان رو، منحصرا واسه موضوع تحقیق خود، انتخاب می کنین بیشتر انتخابای بهتری دارین.

    در زیر روند ساده ای واسه پیدا کردن شرکت کنندگان تحقیق آورده شده :

      1. لیستی از مشتریائی که تازگیا از شما خرید کردن جفت و جور کنین. همونطور که قبل از این گفتیم این افراد آسونترین خریدارائی هستن که می تونن در تحقیق شما حضور داشه باشن. اگه از سیستم CRM استفاده می کنین می تونین گزارشی از معامله هایی که در ۶ ماه گذشته بسته شدن به دست آورده و با در نظر گرفتن ویژگیای شخصیتی مورد توجه خود اونو فیلتر کنین. وگرنه می تونین با همکاری تیم فروش خود لیستی از مشتریان مناسب جفت و جور کنین.
      2. لیستی از مشتریائی که در ارزیابیا و نظرسنجیا همکاری کردن ولی چیزی از شما نخریده ان جفت و جور کنین. شما باید از ترکیبی از شرکت کنندگانی که محصول رقبا رو خریده ان یا حتی عزمشونو جزم کردن که محصولی نخرند رو هم در تحقیقات خود داشته باشین. این اطلاعات رو هم می تونین از CRM یا هر سیستم دیگری که تیم فروشتان واسه ردگیری معامله ها استفاده می کنه، به دست بیارین.
      3. در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام فراخوان بدین. تلاش کنین به مردمی که شما رو در شبکه های اجتماعی دنبال می کنن ولی عزمشونو جزم کردن که از شما خرید نکنن، دسترسی پیدا کنین. این وقتیه تا شاید بعضی از اونا با شما رابطه برقرار کنن و دلیل خود رو واسه نخریدن محصولتان بازگو کنن.
      4. از شبکه ارتباطات شخصی خود استفاده کنین. همکاران، کارمندان قدیمی و کانکشنای لینکدین خود رو از تحقیقی که در دست اجرا دارین باخبر کنین. حتی اگه این افراد مستقیما صلاحیت لازم رو نداشته باشن بعضی از اونا شاید همکار، دوست یا عضوی رو در خونواده دارن که صلاحیت جواب دهی رو داشته باشن.
      5. یه هدیه تشویقی در نظر بگیرین. وقت باارزشه پس باید به فکر راهی واسه برانگیختن افراد باشین تا زمان ۳۰ – ۴۵ دقیقه خود رو به شما و تحقیق تون اختصاص بدن. شاید بگید بودجه کافی نداریم! شما می تونین به شرکت کننده یه هدیه رایگان یا ارزون قیمت مثل اجازه دسترسی انحصاری به محتواهای سایت بدین یا حتی می تونین خیلی راحت پس از پایان تحقیقات یه یادداشت تشکر واسه اون بفرستید.
      6. قیمت

     

    سوالات تحقیق خود رو آماده کنین

    بهترین راه واسه تضمین بیشترین نتیجه کار از گفتگو، آماده بودن واسه انجام تحقیقات بازاره. همیشه دستورالعملی واسه بحثای خود جفت و جور کنین، چه وقتی که به دنبال تشکیل یه گروه کانونی (focus group) هستین و چه وقتی که تدارک یه مصاحبه تلفنی رو دیدین، با این کار همه سوالات اساسی رو پوشش میدید و هوشمندانه از زمان خود استفاده می کنین.

    نکته : سوالات قرار نیس یه وحی منزل واسه شما باشن که نتونین از اونا سرپیچی کنین. بحث باید طبیعی و محاوره ای باشه پس شاید بد نباشه که قوانین رو به هم بزنین و در صورت ضرورت در زمینه های خاصی که مناسب میدونید بیشتر جستجو کنین.

    راهنمای گفتگوی شما باید به شکل یه طرح کلی به همراه زمان و سوالات با پایان بازی که به هر بخش اختصاص داده شده طراحی شه.

    سوالات پایان باز؟

    سوالات پایان باز، قانون طلایی تحقیقات بازاراست. شما به دنبال اون نیستین که با سوالات بله – خیر به جواب دهندگان جهت بدین چون که ممکنه به شکل ناخواسته افکار اونا رو به سمت فرضیه های شخصی خود جهت بدین. پرسیدن سوالات پایان باز شما رو از پاسخای زجرآور یه کلمه ای هم در امان نگاه می داره.

    اینجا یه طرح کلی واسه یه مصاحبه تلفنی نیم ساعت ای با یه خریدار B2B آورده شده. با اینکه پیشنهاد می شه که شما برنامه رو با احتساب زمان تاخیر، مشکلات احتمالی فنی و یکم گپ کوتاه واسه ۴۵ دقیقه تدارک ببینین.

    مشکلات

    اطلاعات گذشته (زمان اختصاصی : ۵ دقیقه)

    هدف این بخش آب شدن یخ جواب دهندگان و مجبور کردن اونا به صحبته.

    • خودتون رو معرفی کنین و هدفتون  رو از انجام این مطالعه بگید.
    • از خریداران بخواین اطلاعات مختصری از گذشته خود بدن. (سمتشان، چه مدته که با شرکت در رابطه هستن و …)
    • بحث رو با یه سوال باحال یا آسون شروع کنین. (اولین حضور در کنسرت، رستوران مورد علاقه در شهر، آخرین تعطیلات و … )

    یادتون باشه که باید مشتریان تون رو در این مرحله به شکل خاص تری بشناسین ممکنه بعضی اطلاعات اولیه مثل سن، محل زندگی یا عنوان شغلی رو از لیست اطلاعات مشتریان به دست بیارین ولی بعضی چالشای شخصی و حرفه ای مخاطبان رو فقط با پرسیدن میشه فهمید. بعضی از این سوالات در مورد پس زمینه جواب دهندگان در زیر اومده :

    • ساختار تیم کاری شما به چه شکله؟
    • به من در مورد مسئولیتای شغلی خودتون بگید.
    • اهداف تیم چیه؟ و چیجوری اندازه گیری می شن؟
    • بزرگترین نگرانی و رقابت شما تو یه سال گذشته چی بوده؟

    در آخر به سمت اون خرید خاص و تعامل خاصی که باعث شده ایشون رو در تحقیق خود مورد بررسی بذارین برید. سه مرحله بعدی به شکل خاص روی خرید تمرکز دارن.

    آگاهی (زمان اختصاصی : ۵ دقیقه)

    در این قسمت می خوایم بفهمیم که اونا چیجوری به مشکلی که نیاز به حل اون دارن پی می برن. البته بازم به برند خود و شناخت اون اشاره ای نمی کنیم.
    مشکلی

    • به وقتی فکر کنین که واسه اولین بار فهمیدین به [ نام دسته محصول یا خدمت، ولی نه محصول خاص شما] نیاز دارین. در اون زمان با چه چالشا و مشکلاتی مواجه بودین؟
    • چیجوری فهمیدین که محصولی از این دسته می تونه به شما کمک کنه؟
    • چقدر با گزینه های متفاوت موجود در بازار واسه این دسته از محصول آشنا بودین؟

    توجه (زمان اختصاصی : ۱۰ دقیقه)

    در این مرحله به دنبال اون هستیم تا به طور خاص در مورد چگونگی و مکان تحقیقات خریداران در مورد راه حلای احتمالی بیشتر بدونیم. به فکر سوالات و صحبتایی باشین که با به میان آوردن اونا از جزییات بیشتری خبردار شین تا در انجام تحقیقات بازار شما راه گشا باشه.

    راه حل

    • اولین کاری که واسه تحقیق در مورد گزینه های احتمالی واسه خرید انجام دادین چی بود؟ این منبع چقدر به درد بخور بود؟
    • واسه پیدا کردن اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کردین؟

    اگه اونا به شکل عادی به مقصود مورد نظر شما نرسند می تونین در مورد موتورهای جستجو، وب سایتایی که دیدن کردن، آدمایی که با اونا مشورت کردن و موارد اینطوری سوال کنین. در صورت امکان با بعضی از سوالات زیر بیشتر جستجو کنین:

    • اون منبع اطلاعاتی رو چیجوری پیدا کردین؟
    • چیجوری از وب سایتای فروشندگان استفاده کردین؟
    • چه کلماتی رو به شکل خاص در گوگل جستجو می کردین؟
    • چقدر به درد بخور بود؟ چیجوری می تونه بهتر باشه؟
    • کی مفیدترین و بی فایده ترین اطلاعات رو به شما داد؟ چیجوری مگه؟
    • از تجربیات خود با فروشندگان برنده های متفاوت بگید.

    تصمیم خرید (زمان اختصاصی : ۱۰ دقیقه)

      • کدوم یکی از منابعی که قبل از این گفتین در اراده کردن شما بیشترین تاثیر رو داشته؟
      • اراده کردن

    • واسه مقایسه گزینه های پیش روتون معیارهایی داشتین؟ این معیارها چه بودن؟
    • کدوم یکی از فروشندگان به لیست پایانی شما راه پیدا کردن و امتیازات و مشکلات هر یک چی بود؟
    • چه کسان دیگری در اراده کردن پایانی مشارکت کردن؟ هر کدوم از این افراد چه نقشی داشتن؟
    • در آخر چه عواملی بر تصمیم خرید پایانی شما موثر بودن؟

    پایان دادن

    در این قسمت باید به نتیجه گیری بپردازید و تشخیص بدین که چی واسه خریدار بهتره.

    • از اونا سوال کنین که روند ایده آل خرید از نظر اونا چیجوریه؟ و از چه لحاظی با اون چیزی که تجربه کردن فرق داره؟
    • در آخر وقتی رو واسه سوالات بیشتر در نظر بگیرین.
    • یادتون نره که به خاطر وقتی که در اختیار شما قرار دادن ممنون باشین و آدرسشان رو واسه فرستادن متن تشکر یا هدیه دریافت کنین. هم اینکه در نظر داشته باشین که جمع آوری اطلاعاتی مثل این در تدوین راهنمای سفر مشتری بسیار به درد بخور میشه.

     

    گفتگوها رو هدایت کنین

    حال به سراغ بخش هیجان انگیز تحقیقات بازار میریم : با مردم صحبت کنین! این مرحله بسیار ساده س! و به خودی خود جلو میره، ولی در این بخش نکاتی واسه اطمینان از اینکه همه چیز به آرومی و درست پیش بره آورده شده :

      • به شرکت کنندگان فرصتی واسه فکر کردن بدین. در لحظات سکوت با طمانینه برخورد کنین. شما به دنبال اطلاعات جزیی و کامل هستین پس شاید اونا واسه مراجعه به حافظه خود یا جمع کردن افکارشون نیاز به زمان داشته باشن.
      • پاسخای کوتاه رو قبول نکنین. اگه فقط جوابای یه کلمه ای میدن با پرسیدن جزییات بیشتر مسایل رو موشکافی کنین. اگه الگوی پاسخگویی واسه شخصی خاصی به این صورته تلاش کنین از اون بر مبنای سناریو سوال کنین و با سوالات پشت سر هم به جزییات بیشتر پی ببرین.
      • موشکافی

    • همه چیز رو در راه اصلی مورد بررسی نگاه دارین. اگه کسی با موارد بی ربط از راه مورد نظر شما خارج شد، به خود این اجازه رو بدین که صحبت اونو قطع کنین. با گفتن جملاتی مثل “واقعا جذابه ولی بیاد موضوع رو تغییر بدیم” یا “میفهمم نظرتون چیه حالا درباره X برام بگین” کاری کنین که خیلی بی ادب به نظر نرسید.

    رقبای اصلی خود رو بشناسین

    شناسایی رقبا به معنی شروع تحقیقات ثانویه س. ولی یادتون باشه که رقابت همیشه خیلی راحت شرکت X در برابر شرکت Y نیس. بعضی از مواقع فقط بخشی از یه شرکت با محصول یا خدمت اصلی شما رقابت می کنه حتی با وجود اینکه اون برند تمرکز اصلی خود رو در بخش دیگری قرار داده. مثلا شرکت Apple به عنوان یه برند شناخته شده در صنعت لپ تاپ و گوشی هوشمنده ولی Apple Music با Spotify (که تا به امروز هیچ فعالیتی در مورد فروش سخت افزار نداشته) در مورد خدمات پخش موزیک رقابت می کنه.

    از دید محتوا هم ممکنه با یه وبلاگ، پیج اینستاگرام، سایت یا نشریه های جور واجور رقابت کنین که اصلا محصولاتشون با اجناس شما همپوشانی نداره. مثلا یه تولید کننده خمیر دندون ممکنه از دید محتوا با مجله ای مثل مجله سلامت یا مطالب یه وبلاگ خاص که در واقع هیچ محصول مراقبت دهن و دندون نمی فروشد، رقابت کنه.

    یافته ها رو خلاصه کنین

    احساس می کنین که بیشتر از اندازه یادداشت دارین و نمی دونین با اونا چه کنین؟ شاید بد نباشه از لیستای آماده یا روشای عادی واسه تعریف داستان خود استفاده کنین. واسه آسون تر شدن روند تلاش کنین واسه جفت و جور گزارش از نرم افزار ارائه مورد علاقه خود استفاده کنین تا به آسونی بتونین گفته ها، نمودارها یا فایلای صوتی رو به اون اضافه کنین. یکی از مهم ترین وظایف در تحلیل داده های تحقیقات بازار خلاصه سازی و طبقه بندی داده ها هستش. طرح کلی زیر می تونه در ایجاد یه خلاصه کوتاه و به درد بخور در تحقیقات بازار به شما کمک کنه :

    • پس زمینه : اهداف شما و اینکه به چه دلیل این تحقیق رو انجام دادین.
    • شرکت کنندگان : کسائی که با اونا صحبت کردین. می تونین از جدول کمک بگیرین و گروه ها رو از نظر پرسنا و مشتریان – مشتریان بالقوه رو به گروه های کوچکتر تقسیم کنین.
    • خلاصه مدیریتی : باحال ترین نکته ای که آموختید چی بوده؟ می خواین با اون چه کنین؟
    • آگاهی : محرکای مشترکی که باعث می شه فردی صلاحیت ورود به آزمایش رو داشته باشه توضیح بدین.
    • ملاحظات : نقل قولا بسیار قوی هستن. موضوعات اصلی که کشف کردین به همراه منابع دقیق اون و کلماتی که خریداران واسه آزمایش خود استفاده کردن، ارائه کنین.
    • تصمیم : تصویری از چگونگی اراده کردن به وسیله افراد موثر یا هر ویژگی محصول یا اطلاعاتی که می تونه یه معامله رو فسق یا عملی کنه رو ترسیم کنین.
    • برنامه عملیاتی : تحقیقات شما ممکنه نوع و چگونگی کمپین تبلیغاتی رو که قصد عملی کردن اونا رو دارین براتون مشخص کنه و کاری کنه که خریداران، برند شما رو سریعتر و به شکل موثرتر بشناسن. لیستی از اولویتای خود، برنامه وقتی و تاثیری که این تحقیقات بر کار و کاسبی تون داره، جفت و جور کنین.

    مراحل انجام تحقیقات بازار چشم شما رو روی حقایق زیادی می گشاید، حتی اگه فکر می کنین که خریداران خود رو خوب می شناسین و همه چیز رو در مورد اونا میدونید با انجام یه تحقیقات می تونین کانالای جدید ارتباطی و نکاتی در مورد چگونگی پیام رسانی به مشتریان جهت بهبود تعاملات تون پیدا کنین.

    مراحل انجام تحقیقات بازار از نظر شما کدامه و شما چیجوری این کار رو انجام می دید؟ راهنماییا و روش کار خود رو در قسمت نظرات در اختیار ما بذارین.

    همین حالا تحقیقات بازار خود رو شروع کنین!

    مشاوره و اجرای تحقیقات بازار

    بهناز بختیاری

    از زمان تحصیل در دانشگاه، بازاریابی رو رشته ای جذاب و هیجان انگیز یافتم و به عنوان یکی از طرفداران بازاریابی مسائل روز اونو دنبال می کنم و همیشه به دنبال یادگیری در این مورد هستم. به خاطر همین حضور در Belovedmarketing رو فرصتی واسه همراهی با آدمایی مثل خود، می دونم.
    از بودن در جمع خونواده و دوستان، کتاب خوندن و تماشای فیلم حال می کنم.